... NASZE USŁUGI TO KOMPLEKSOWOŚĆ - ELASTYCZNOŚĆ - NOWOCZESNOŚĆ - WYSOKA JAKOŚĆ - DOŚWIADCZENIE ...

Czy jest szansa na... powrót do... "Lotniczych Mazur"?

Lotnicze Mazury

Niewiele osób sobie zdaje sprawę , że początki tradycji lotniczej aktywności na Mazurach mają swoje korzenie już w pierwszych latach XX wieku. A oto tylko kilka faktów historycznych, potwierdzających lotniczą przeszłość Krainy Wielkich Jezior Mazurskich!

W kilka lat po pierwszym locie Braci Wright (a było to 17.12.1903r.), bo już w 1910r. w firmie Friedricha Festa z Rößel (obecnie Reszel) wyprodukowano samolot projektu inżyniera Bloessa z Rastenburga (Kętrzyna). Samolot jak na początki ery lotnictwa był nowoczesnym jednopłatowcem ,z silnikiem o mocy 50 KM, o długości 10 m i 14 m szerokości oraz wadze 450 kg.

Częste przyloty sterowca Cepelin, dynamicznie działające Kluby lotnicze w Rastenburgu czy Lotzen wpływały na postrzeganie nowych cywilizacyjnych w komunikacji z wykorzystaniem „dróg powietrznych”.

Największym spektakularnym wydarzenie lotniczym w latach 1929-1935, godnym podkreślenia w dzisiejszych rozważaniach była komunikacja z Krainą Wielkich Jezior Mazurskich – utrzymywana z wykorzystaniem olbrzymiego jak na te czasy wodnosamolotu.

Wodnosamolot Dornier Do X kursując do Giżycka (Lötzen) i lądując na jeziorze Niegocin, przywoził ok. 100 pasażerów, rozlokowanych na 2 pokładach (wyższym dla VIP oraz na dolnym w kategorii turystycznej).

Dwunastosilnikowy samolot "DO X" przylatujący regularnie na Mazury , był w tym czasie największym handlowym statkiem powietrznym, wykonującym również loty pasażerskie do Ameryki . By sobie poprawić samopoczucie możemy mówić co w swojej przeszłości ma Giżycko wspólnego … z New Yorkiem? Oczywiście ten sam samolot przywożący pasażerów!

Lotnicze MazuryRozwinięta sieć infrastruktury lotniczej w latach międzywojennych znakomicie ułatwiała rozwój komunikacji samolotami głównie z Prus do Rzeszy i z Rzeszy do Prus ,w tym na dzisiejsze Mazury.

W Prusach wschodnich funkcjonowało kilka większych lotnisk i kilkadziesiąt lądowisk. Po wojnie duża ich część pozostała w Rosjii na terenach obecnego Obwodu Kaliningradzkiego.

Na terenie zachodniej części Warmii i Mazur dowody na przedwojenna dosyć aktywną lotniczą eksploatacje znajdują w Elblągu, Zalewie k/Ostródy, Sępopolu, Olsztynie (Dajtki), Gryżliny k/Olsztyna, Ornecie i najgłośniejszych obecnie Szymanach .

Natomiast we wschodniej części województwa ślady przedwojennej wielkiej aktywności lotniczej można zauważyć w Kętrzynie, Giżycku(Perkunowo),Rostkach, Mrągowie. Niestety duże byłe lotnisko w Ełku zostało przez budowniczych powojennych zajęte pod zakłady mięsne i już nie jest w tym samym miejscu do odtworzenia.

Od kilku lat – z inicjatywy kilku środowisk - zaczyna się coraz bardziej widoczny renesans lotniczych tradycji Krainy Wielkich Jezior Mazurskich. Między innymi Kętrzyn Wilamowo, byłe lotnisko Super tajnej kwatery Hitlera tętni życiem i jest oparciem dla Międzynarodowych Rajdów Lotniczych.

Na starym lotnisku w Rostkach dyżuruje Dromader pełniąc służbę przeciwpożarową.
Powstały i świetnie prosperują lądowiska w Kikitach , Babiętach, Mrągowie (nad j.Wierzbowskim), Mazury Residence k/Giżycka, Stare Juchy a ostatnio do eksploatacji zostało przygotowane nowe lądowisko przy Gospodarstwie Agroturystycznym w Giżach.

Planowane są dalsze miejsca przyjazne dla małych samolotów. Najpierw lądowiska a następnie z możliwością przekształcenia w lotniska: w rejonie Ełku (Pisanicy) , bardzo intensywnie nad tym pracuje Pan Prezydent Miasta Ełk oraz w Gołdapi (Botkuny) czy w Węgorzewie (Maćki).

Wielki potencjał - i to bez inwestycyjny - w zakresie obsługi ruchu lotniczego drzemie w naszych jeziorach, gotowych do przyjmowania wodnosamolotów. Już gościliśmy w czasie „Mazury AirShow” lądujące na jeziorze różne samoloty (Petrel, SuperPetrel, Cessna 172, Haski) a nawet hydromotolotnie. Przykładem najbardziej spektakularnie obrazującym możliwości akwenów wodnych, bardzo intensywnie wykorzystywane na Świecie, była obecność na Mazurach w 2011 i 2012 roku wyjątkowego w historii lotnictwa samolotu S-38 Sikorsky (popularnie zwanego Latającym Jachtem Odkrywców – rodem z 1928 r), z załogą amerykańską

oraz również historyczny Piper PA 18 z przesympatyczną załogą niemiecką.

Międzynarodowe Rajdy Lotnicze po Warmii i Mazurach, Międzynarodowe Zloty Przyjaciół Lotnictwa i Mazur oraz jedyne tego typu (na wodzie i w powietrzu) pokazy lotnicze pn. „Mazury AirShow” realizowane nad j.Niegocin, są znakomitą promocją Mazur oraz otwierają Krainę Wielkich Jezior Mazurskich dla turystów z Europy. Tymi programowymi inicjatywami następuje coraz skuteczniejsze rozbudzane przekonania w Europie o możliwości komunikacyjnego docierania małym samolotem, na nasze mazurskie lotniska/lądowiska.

Z roku na rok, ten lotniczy ruch istotnie się zwiększa i może w przyszłości stać się ważnym zasileniem nowej formy turystyki – właśnie lotniczej ale i zainteresowania inwestycjami kapitałowymi czy biznesowymi w naszym rejonie.

Rozwój komunikacji z wykorzystaniem coraz nowszych technicznych możliwości, stopniowo odgrywał coraz istotniejszą rolę w życiu współczesnej cywilizacji. Komunikacja a konkretniej podróżowanie nie jest zasadniczym celem naszego funkcjonowania. Podróżowanie nie zależnie w jakim celu realizujemy jest tylko wypełnieniem funkcji sprawnego przemieszczenia się w miejsca dla nas ważne czy pożądane. A więc im będzie krótsze i bardziej komfortowe tym milej widziane.

Starsi obywatele Mazur pamiętają jakim postępem był rower, motocykl a póżniej luksus godny marzeń nie tylko sennych, własny samochód. Teraz nikt się nie dziwi że w rodzinie bywa nawet kilka aut. Już teraz nikt tej sytuacji nie traktuję jako dziwny luksus i szpan a jedynie konieczność cywilizacyjną. Podobnie było z telefonami na które oczekiwało się latami a teraz każdy w rodzinie ma swój telefon a nawet dzieci chodzą z nimi do szkoły.

Podobnie będzie również z rozwojem General Aviation i coraz częstszym wykorzystywaniem małych awionetek w codziennym życiu ludzi biznesu, w poza rejsowej komunikacji , w turystyce lotniczej, organizowaniu wczasów lotniczych czy Rent a Plane. Jestem przekonany , że rozwój General Aviation – małymi samolotami będzie jednym z ważniejszych wyznaczników XXI wieku.

To nie jest przesadą ! To tylko dowód wyciągania wniosków z tego co już jest w bardziej rozwiniętych technicznie cywilizacjach! A więc czeka nas tworzenie warunków umożliwiających rozwój infrastruktury lotnisk, zdobywanie nowych i potrzebnych kwalifikacji lotniczych.

Nadchodzi czas konsolidacji różnych środowisk dla tworzenia warunków dla rozumienia tej potrzeby cywilizacyjnej ale i mądrego wsparcia środowisk które już mają swój dorobek oraz koncepcje , co dalej by „Lotnicze Mazury” stały się rzeczywistością a nie marzeniem społeczników skupionych wokół Aerokluby Krainy Jezior i nowo zarejestrowanego Aeroklubu Krainy Mazur. W tym dziele może być ważna rola samorządów, Zarządu Województwa, mediów ale i Posłów oraz Senatorów Warmii i Mazur.

Stanisław Tołwiński
25.02.2014r.

P.S. Autor – Prezes Zarządu Invest Mazury Sp. z o.o., pilot, właściciel lotniska Kętrzyn Wilamowo i kilku samolotów które użyczył do działalności statutowej Aeroklubu Krainy Jezior, założyciel i prezes AKJ, wyróżniony „Błękitnymi Skrzydłami”, inicjator i realizator akcji „ Lotnicze Mazury” z największą imprezą pn. „Mazury AirShow” – wyróżnioną certyfikatem marki regionalnej pn. „Produkt Warmia Mazury”.
W okresie pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego , Wiceprezesa i Prezesa Polskiego Związku Żeglarskiego z dużym dorobkiem na rzecz koncepcji i realizacji idei „Mazurskiego Szlaku Żeglarskiego.